11.3.2014

Kiertotien kautta omalle alalle


Mä oon 30-vuotias matkailu-, majoitus- ja kokouspalvelujen restonomi. Oon tehny asiakaspalvelutyötä 17-kesäsestä. Noin kolme vuotta sitten asiakaspalvelu alkoi tökkimään, ja aloin miettimään mahdollisia uusia kuvioita. Päätettiin poikaystävän kanssa pistää elämä risaseks, ja suunnata Aasiaan reppureissaamaan vajaaks puoleks vuodeks. Mä aattelin, et ehkä siellä syttyy joku hehkulamppu tohon kupolin yläpuolelle, että mitäs elämässä seuraavaks. 



Aasiassa reppureissaamassa syksyllä 2012. Kuvaaja: Matias Helander.

Syksyllä 2012 lentokone sitten nousi Helsinki-Vantaalta, ja meijän suuri seikkailu sai konkreettisesti alkunsa. Syksyn aikana me kierrettiin Malesiaa, Indonesiaa, Vietnamia, Laosia ja Thaimaata. Kiveen hakattujen suunnitelmien sijasta mentiin fiilispohjalta: joissain paikoissa viivyttiin vain yksi yö, toisissa useampi. Tammikuussa 2013 takasin tuli monta kokemusta rikkaampi pari. Ja kyllä mulla se lamppu oli tainnu syttyä. Päätin hakea opiskelemaan liiketaloutta. Laitoin hakemukset TAMKin aikuisopiskelun ja nuorten linjoille. Mä olin päättäny päästä jompaan kumpaan. Mitään kakkosvaihtoehtoa ei ollu.

Kevät hurahtikin kesätöitä etsiessä ja valintakoemateriaalia lueskellessa. Eikä aikaakaan, niin valintakokeessahan sitä istuttiin! Ai miten pahalta se matikan osuus tuntukaan! Niin ne taidot vaan ruostuu kymmenen vuotta kirjotuksista aikaa kuluneena!

Kesä-heinäkuulle saakka piti kituuttaa valintakokeitten tulosten saamista. Ensimmäisenä tipahti vastaus aikuiskoulutuspaikoista: “Et ole valittu…”. Voi p****. Pari viikkoa myöhemmin tuli nuorten opiskelulinjalta ilmotus: “Sinut on valittu…”. VOI SITÄ ILON MÄÄRÄÄ! Mä pääsen vielä opin tielle! =)

Millastas tää syksy on sitte ollu?

 

Ihan ekana koulupäivänä mut siirrettiin kakkosluokalle, koska aikasemmat restonomi-opinnot oli hyväksiluettavissa. ÄLÄ SIIS VÄITÄ, ETTEI OPISKELUSTA OLIS HYÖTYÄ! 3,5 vuoden opinnot lyheni vuodella. =) Orientoivina päivinä tutustuttiin lähinnä kouluun, kaupunkiin ja toisiin opiskelijoihin erinäisissä riennoissa. Varsinainen opiskelu alko seuraavalla viikolla. Täytyy kyllä myöntää, että on tähän pänttäämiseen ja tekstin tuottamiseen ollu taas totuttelua. Ja valintakoetilaisuuksista asti kummitellu matikkamörkö seuraa mua edelleen… Kyllä mä sen vielä selätän! 

Opintojen parissa ahertamassa. Kuvaaja: Matias Helander.

Opintoihin totuttelua helpompaa on ollu solahtaa energisten nuorten ihmisten virtaan, joka TAMKin kampuksella on. On myös ollu hauskaa huomata, että hieman keskiverto-opiskelijaa iäkkäämpänäkin on mahdollista saada kavereita! Älä siis murehdi opiskelijaelämään sopeutumisesta, sillä jokaselle löytyy aivan varmasti jotakin. Niin opinnoista kuin kanssaihmisistä.

Opiskelemaan TAMKiin? 

 

Syksyllä 2014 alkavan koulutuksen yhteishaku 3.3. - 1.4.2014 
Pääsykokeissa on matematiikan osio ja ennakkoaineistoon pohjautuva tehtäväosio. 
Tutustu liiketalouden kotisivuihin opiskeluihin hakemisesta, pääsykokeista ja muusta mielenkiintoisesta: http://www.tamk.fi/cms/tamk.nsf/$all/4E32832C511BE99CC22577E4003D8561


Kirjoittanut/Takuulla tekemistä! 
Nelli Ruotsala 
Liiketalouden opiskelija, Tampereen ammattikorkeakoulu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mitä ajatuksia teksti sinussa herätti? Kommentoi!